مراحل علمی و بررسی شده

مراحلی که دکتر اورباچ واسه ایجاد یک رابطه دراز مدت گفته طبق تحقیقات مؤسسه ی ملی سلامت آمریکاست. اون از سال ۱۹۸۶ روی ۳۷۳ زوج مطالعه کرده که در اون سال ازدواج کرده بودن. این زن و شوهرا از زمان ازدواج شون در میونه ی غربی کشور انتخاب شده بودن و از اونا خواسته شد که در این تحقیق شرکت کنه. از دید جمعیت شناختی این زن و شوهرا هنجارهای ملی یه جوری داشتن. با این زن و شوهرا به شکل تک تک و جفتی در مورد موضوعاتی مثل رفاه و افسردگی مصاحبه شد. بیشتر اونا ٧ بار مورد مصاحبه قرار گرفتن. ۴۶ درصد اونا طلاق گرفتن که این نمونه ای از آمار طلاق ملی بود. زوجای جدا شده بعدا به شکل جدا از هم دوباره مورد مصاحبه قرار گرفتن.

ازدواج

پنج مرحله واسه داشتن یک رابطه عالی

١. انتظار کمتری از همسرتون داشته باشین و بیشتر بهش توجه کنین

دکتر اورباچ می گه: خیلی از افراد فکر می کنن که درگیری و نزاع به دلیل ضعف در رابطه رخ میدن اما درگیری بیشتر به دلیل ناامیدی اتفاق میفته. به ویژه وقتی انتظارات زن و شوهر برآورده نمی شه. زوجای خوشحال هم کلا و هم در روابط خصوصی شون از همدیگه انتظارات واقعی دارن، مثلا اورباچ در کتاب خود ۱۰ مورد از این خیالات غیر واقعی رو گفته. یکی از خیالات غلط اینه که افراد فکر می کنن یک زوج موفق هیچ اختلاف و درگیری با هم ندارن، در حالی که اختلاف چیزی پرهیز ناپذیره. طبق گفته اون اگه شما در مورد همسرتون مشکل و تناقضی ندارین، به واقع در مورد مسائل مهم زندگی با هم صحبت نمی کنین.

پیشنهاد ی کاربردی:

شما و همسرتون انتظارات خود رو به طور جدا از هم نوشته اید (مثلا اینکه توقع دارین همسرتون با شما چه رفتاری داشته باشه، یا در مورد روابط تون) طبق تحقیقات اورباچ این کارای به ظاهر ساده به زن و شوهرا اجازه می ده تا بدونن چی واسه طرف مقابل شون مهمه. وقتی همسرتون از انتظارات شما آگاه نیس، چه جوری می تونه اونا رو برآورده کنه؟

٢. از تشویق کنندها و پاداش استفاده کنین

در تحقیق انجام شده به وسیله اورباچ، اعلام محبت، کلید یک رابطه موفق و شاده. اعلام محبت به همسرتون نشون می ده که واسه شما مهم، خاص و ارزشمنده و شما بدون هیچ چشم داشتی بهش محبت می کنین. محبت به همسر می تونه به شکل واژه ها یا انجام دادن کاری باشه به همین سادگی که بگید «دوستت دارم» یا «تو بهترین دوست و همراه من هستی» رفتارهای محبت آمیز می تونه به هر صورتی باشه از درست کردن چای واسه صبحانه تا ارسال یک پیام عاشقانه یا حتی پر کردن باک بنزین ماشین همسرتون، اورباچ باور داره بر خلاف باور عموم مردها بیشتر از زنا به اعلام محبت احتیاج دارن، چون زنا در طول زندگی بیشتر از مردها مورد محبت و لطف قرار می گیرن. البته اعلام محبت باید همیشگی باشه نه اینکه یهو این کار رو انجام بدین و بعد کنار بذارین.

پیشنهاد ی کاربردی:

بیان محبت به همسر می تونه روزی خوشحال واسه شما به ارمغان بیاره. اورباچ پیشنهاد می کنه کمه کم روزی یه بار جمله ای محبت آمیز به همسرتون بگید یا کاری بکنین که اونو خوشحال کنه.

٣. واسه بهتر شدن روابط تون روزانه با هم صحبت کنین و جلسه بذارین

خیلی از زن و شوهرا میگن با همسرشان گفت وگو و رفت و اومد دارن اما به گفته اورباچ اونا تنها هم خونه هستن و در مورد مسائلی چون پرداخت قبوض، خرید منزل، کمک به بچه ها در انجام تکالیف یا در مورد والدین همسران شون با هم صحبت می کنن. اما یک رابطه ِی خوب و مناسب به این معناست که با دنیای داخلی همسرتون رابطه برقرار کنین، اگه بدونین چی واسه همسرتون مهمه و اونو واقعا درک کنین، می تونین خوشحال و خوشحال باشین.

پیشنهاد ی کاربردی:

از قانون ۱۰ دقیقه استفاده کنین که می گه زن و شوهرا باید کمه کم روزی ۱۰ دقیقه درباره مسائلی جز کار، خونواده، کارای خونه و روابط خود صحبت کنن. می تونین با همسرتون تلفنی صحبت کنین یا حتی با ایمیل یا رودررو، مهم اینه که درباره همسرتون بیشتر بدونین.

خونواده

اورباچ در این مورد می گه، اگه نمی دونین که باید از همسرتون چه چیزایی رو بپرسید، این پیشنهادای ساده رو در نظر داشته باشین: «امسال چی تو رو بیشتر از هر چیز خوشحال کرد؟» «اگه در قرعه کشی برنده شی دوست داری به کجا سفر کنی» یا «۵ فیلم مورد علاقه تو چه فیلمایی هستن؟»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری از طرز تفکر افراد بی پول فاصله بگیریم؟

۴. در روابط تون تغییراتی بسازین

هر رابطه ای روزی عادی می شه، اورباچ می گه ایجاد تغییرات در روابط می تونه مفید باشه و راه های زیادی واسه این کار هست. یک راه اینه که هر روز چیز جدیدی به زندگی تون اضافه کنین. یک ایده ی خوب اینه که مثل روزهای اول آشنایی تون رفتار کنین.

پیشنهاد ی کاربردی:

واسه کاهش خستگی و تازگی و تازگی بخشیدن به زندگی، روال عادی زندگی تون رو تغییر بدین، مثلا به جای رفتن به رستوران همیشگی به دنبال رستورانای جدید و خاص باشین، به جاهای جدید برید یا با هم در یک کلاس ثبت نام کنین.

راه حل دیگری که می تونین به کار ببرین اینه که یک فعالیت مفید و جالب بکنین، فعالیتی که هیجان انگیز باشه یا باعث ترشح آدرنالین شه. انجام اینجور فعالیتایی به همراه همسرتون، روابط شما رو واقعا دستخوش تغییر و تغییر می کنه. اورباچ پیشنهاد می ده کارای هیجان انگیزی مثل سوار شدن به ترن هوایی یا دیدن یک فیلم ترسناک بکنین.

۵. نکات منفی رو کمرنگ و نکات مثبت زندگی رو تقویت کنین

اورباچ می گه ۴ مرحله قبلی روی اضافه کردن چیزای جدید یا تقویت نکات مثبت در روابط تأکید داشت اما این مورد روی کاهش رفتارهای نامناسب تمرکز داره. طبق تحقیقات اورباچ و طبق مبانی نظری، احساسات زوجای خوشبخت ضریب ١ به ۵ دارن، یعنی به ازای هر احساس منفی و بد، ۵ حس مثبت دارن.

این به معنای اون نیس که کیفیت روابط تون رو با ماشین حساب محاسبه کنین، بلکه مهم اینه که به طور منظم روابط بین خود و همسرتون رو بررسی کنین تا اختیار زندگی از دست تون خارج نشه.

خیلی از زن و شوهرا فکر می کنن همین که بین نکات مثبت و منفیِ رابطه تعادل برقرار باشه، کافیه اما اورباچ می گه اگه نکات مثبت زندگی رو در دست راست و نکات منفی رو در دست چپ در نظر بگیریم، واسه داشتن یک رابطه خوب باید نکات مثبت بر نکات منفی زندگی غلبه داشته باشه.

اورباچ ۶ رفتاری رو که به ضرر شما تموم می شه نام برده که باید از اونا پرهیز کنین: جروبحث دائمی، سوءِتفاهم، سرگرم شدن به کارای خونه، حسادت، مخفی نگهداشتن مسائل از همسر و نبود رفت وآمد و رفت و اومد با خونوادهای دو طرف.

پیشنهاد ی کاربردی:

می تونین واسه بررسی سلامت روابط با همسرتون فهرستی از نکات مثبت و منفی تهیه کنین، یک کاغذ وردارین و خطی در وسط اون رسم کنین، طرف راست نکات، رفتارها و احساسات مثبت نسبت به همسرتون رو ثبت کنین و در طرف چپ نکات و احساسات منفی در مورد همسرتون رو بنویسین. همیشه در نظر داشته باشین که موارد طرف راست باید طولانی تر از طرف چپ باشه، از همسرتون هم بخواهید که این کار رو بکنه.

اورباچ در کتاب خود راه کارایی واسه حل ۶ رفتار نامناسب اشاره شده در بالا پیشنهاد داده، مثلا اگه جروبحث دائمی یک مشکل بین شما و همسرتانه، در نظر داشته باشین که به جای تکرار این کار باید به دنبال زمان مناسبی واسه گفت وگو باشین (مثلا نباید پیشه خونواده تون با همسرتون بحث کنین یا زمانی که تازه به خونه برگشته اید یا شب هنگام زمان مناسبی واسه صحبت کردن نیس).

اون می گه این باور غلطیه که میگن وقتی عصبانی هستین به اتاق خواب نرید، این رو بدونین که وقتی عصبی هستین، بیدار ماندن شرایط رو بدتر می کنه.

وقتی خسته، خشمگین یا عصبانی هستین نمی تونین مساوی بحث کنین و قدرت گفتگو و حل مسائل در شما کاهش پیدا میکنه در اینجور زمانی بهتره صحبت کردن رو به زمان دیگری موکول کنین مثلا هنگام صبح که تازه از خواب بیدار شدین و می تونین مسائل رو با دید بهتری بررسی کنین.

دریافتِ اورباچ از این مطالعه کلا این بود که زوجای خوشحال روی نکات مثبت در روابط شون تمرکز دارن. پس مهمه که روی تقویت این نکات بیشتر کار کنین چون این کار باعث می شه واسه کنار اومدن با مسائل منفی در روابط تون تحمل بیشتری داشته باشین.

برگرفته از : psychcentral.com

 


دسته‌ها: آموزشی