استرس چه به شکل اضطراب باشه یا خشم یا احساس سرخوردگی، اثرات زیادی روی جسم و خواب شما داره. این احساس به ویژه اگه سرکوب شه، نتیجه های شدیدتری داره. ممکنه شما حتی از بعضی اثرات اون آگاه نباشید. دندان قروچه و فشردن دندانا روی هم، دو تا از همون عوارضه. اینجا می خواهیم به شما راه حلی پیشنهاد بدیم تا واسه همیشه از شر این عادت آزاردهنده خلاص شید.

 

نشونه های زیر ممکنه تنها نشونه هایی باشن که شما رو متوجه مشکل دندان قروچه تون می کنن، مگه اینکه کسی هنگام خواب کنار شما حضور داشته باشه و صدای دندان قروچه تون رو .

  • درد در مفصل گیجگاهی زیرآرواره ای (TMJ) و فک؛
  • سردردهای طولانی؛
  • گوش درد و طنین صدای زنگ در گوش؛
  • دندان درد یا حساسیت دندانی؛
  • عقب رفتگی لثه؛
  • ساییدن دندانا روی هم و یا لب پر شدن دندانا؛
  • خواب پریشون یا بی خوابی.

شما می تونین از مطب دندان دکتر خود یک محافظ دهن تهیه کنین که ممکنه گران باشه و استفاده از اونم خیلی راحت نباشه، ولی یک راه حل سریع و مؤثر واسه شب هاست. راه حل بهتر اینه که این عادت رو با عادتای سالم جانشین کنین، به ویژه اگه شما این کار رو در طول روز هم انجام میدید.

وضعیت درست لبا و دندانا

حالت عادی و در حال استراحتِ دهن که یوگا هم اونو تأیید می کنه، به شکل زیره:

  • لبا روی هم و دهن بسته.
  • دندانا از همدیگه کمی فاصله دارن.
  • نوک زبون تا ریج آلوئول (قسمت ناهموار که پشت دندانای جلویی قرار گرفته) بالا اومده یا زبون بالا قرار گرفته و نوک اون پشت و یا بین دندانا قرار میگیره.

این وضعیت از فشار روی TMJ و عضله ی جونده کم می کنه. من حدود ۵ سال پیش به خودم آموزش دادم و حالا خیلی کم پیش میاد که دندان قروچه کنم. کاری که من کردم بسیار ساده و سرراست بود، فقط سعی کردم حالت دهنم رو تغییر بدهم.

کم کم زبونم جلو اومد طوری که حالا نوک اون پشت دندان ام قرار میگیره و بیشتر لبه های زبونم بین دندانای عقبی قرار میگیره. اگه زبون اونجا راحت تره، به چه دلیل من باید اعتراضی داشته باشم به ویژه تا وقتی که دندان ام بازم از همدیگه فاصله دارن و روی هم قرار نگرفته ان؟!

آگاهی کلید اصلی تغییره

هر چه بیشتر در طول روز حواس تون به وضعیت در حال استراحت دهن باشه و اونو همیشه به وضعیت عادی اش برگردانید، شبا کار ساده تر می شه.

آماده شدن واسه خواب

هنگامی که می خواید آماده ی خوابیدن شید، وضعیت دهن خود رو بررسی کنین. در اول من همیشه مجبور بود زبونم رو بین دندان ام قرار بدهم تا آرواره ام یاد بگیره باز بمونه. من، کسی که همیشه دندان قروچه می کرد، موفق شدم این تغییر آگاهانه رو دائمی و همیشگی کنم ولی این کار احتیاج به زمان، هوشیاری و توجه دقیق داشت. باید همیشه به خود یادآوری می کردم که این سعی ارزشش رو داره، من ارزشش رو دارم. حالا دهن من در شب و روز، بدون اونکه احتیاج به فکر کردن باشه در وضعیت عادی و در حال استراحت خود قرار داره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری استعداد خود رو کشف کنی

آرامش درد

آرامش

اگه به دلیل دندان قروچه و فشردن دندانا یتان روی هم، دچار سردرد یا دردهای دیگر شدین، تا زمانی که بتونین وضعیت در حال استراحت دهن تون رو اصلاح کنین، از «ژست جیغ زدن» استفاده کنین.

ژست جیغ حالتیه که در اون تا جایی که می تونین دهن خود رو باز می کنین و با هم زبون خود رو بیرون میارید (این کار رو می تونین با جیغ زدن یا به شکل بی صدا بکنین.)

این وضعیت رو واسه حدود ۳۰ ثانیه حفظ کنین.

گرچه بار در طول روز که درد به سراغ تون اومد یا حتی واسه جلوگیری از احساس درد، این حرکت رو بکنین. این کار باعث کشیدگی عضله ی جونده و منعطف شدن TMJ می شه.

حتی اگه دندان قروچه و ساییدن دندان هاتون روی همدیگه به دلایل دیگر باشه، اصلاح وضعیت دهن تون می تونه به کاهش مشکلات به دلیل اونا کمک کنه. مثل ی این دلایل میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • برابری غیر عادی دندانای بالا و پایین (ملکلوژن) طوری که دندانای بالا و پایین روی هم قرارنمی گیرن (در این مورد حتما به دندان دکتر خود مراجعه کنین)؛
  • پیچدگیای به دلیل مشکلات عصب شناختی؛
  • تاثیرات جانبی بعضی از داروهای روان درمانی.

ای کاش مدت زمانی رو که طول کشید تا بتونم حالت دهنم رو تغییر بدهم، به نحوی ثبت و مستند کرده بودم. ولی چون اینجور کاری نکردم، بهترین نصیحتی که میتونم به شما بکنم اینه: حوصله کنین، این کار احتیاج به زمان و تمرکز داره.

شما می تونین به یک تغییر موندگار و همیشگی دست پیدا کنین که در اون دیگر از سردردها و دردهای دیگری که پس ی دندان قروچه و ساییدن دندانا روی همدیگه به وجود میاد، خبری نباشه. شما می تونین کیفیت خواب خود رو بهبود بدین و از آسیب بیشتر به دندانا و لثه ی خود جلوگیری کنین.

رسیدن به اینجور اهدافی ارزش زمان و توجه شما رو ندارن؟ در این بین پولی رو که به جای صرف هزینه های دندان پزشکی و داروهای خونه، می تونین صرفه جویی کنین هم نباید از قلم انداخت.

پول-نام-تصویر

منبع : lifehack

دسته‌ها: آموزشی